Ekoprzestrzeń rozwoju

Świadomość ekologiczna jest kształtowana w dziecku już od najmłodszych lat. Wyraża się we wszelkich podejmowanych działaniach – codziennym użytkowaniu przestrzeni i przedmiotów, spożywaniu posiłków, tworzeniu, korzystaniu z piękna otaczającej przyrody. Początkowo dziecko obserwuje innych ludzi i powiela zachowania, postawy oraz działania. Z czasem buduje własne postrzeganie ekoprzestrzeni. Nasze przedszkolaki odkrywają, że przyroda niesie ogromne bogactwo, które należy pielęgnować, bowiem czerpiemy z jego źródła inspirację i korzyści praktyczne dla naszego rozwoju. Dlatego uczymy się dbać o nasze środowisko naturalne, szukamy w nim estetyki i postrzegamy empatycznie, wykorzystujemy materiały ekologiczne w twórczości plastycznej i poznajemy wartość zdrowych posiłków.

WARSZTATY PRZYRODNICZO – EKOLOGICZNE – zajęcia realizowane są w ramach czesnego dla wszystkich dzieci obecnych w przedszkolu porą popołudniową. Podczas zajęć dzieci poznają różne ciekawostki przyrodnicze ze świata roślin, zwierząt, przestrzeni atmosferycznej oraz kosmosu. Uczestniczą w doświadczeniach, poznają zależności zachodzące pomiędzy organizmami, by zrozumieć dlaczego my mamy tak duży wpływ na środowisko. Próbują praktycznie poznawać pracę botanika poprzez sadzenie i pielęgnowanie roślin, obserwację pod mikroskopem, dowiadują się, dlaczego dbanie o zwierzęta towarzyszące człowiekowi, jak również przebywające na wolności, jest tak ważne oraz jak należy to robić. Poznają nowe pojęcia z zakresu ekologii, szukają odpowiedzi na pytania: Skąd bierze się czysta woda? Dlaczego recykling jest ważny? Jak rośliny i zwierzęta przystosowują się do życia w trudnych warunkach? Dzięki formie warsztatowej dzieci wspólnie tworzą plansze edukacyjne, wykorzystują wtórne materiały w ciekawych i kreatywnych pracach pod hasłem „Jak zrobić coś z niczego?”. Zajęcia mają charakter poznaczy oraz badawczo – twórczy.

WARSZTATY KULINARNE – obywają się w przedszkolu cyklicznie w ramach czesnego, podczas realizacji projektów edukacyjnych, edukacji międzykulturowej oraz w obrębie programu zdrowego żywienia. Celem zajęć jest fascynująca podróż do krainy smaków, kolorów, zapachów oparta o kształtowanie przestrzeni ekologicznego, zdrowego żywienia oraz okrywanie kuchni z różnych stron świata. Mali kreatywni 🙂 samodzielnie przygotowują zdrowe pyszności: sałatki warzywne i owocowe, koktajle, kanapki, ciasteczka zbożowe bez dodatku cukru i równie smaczne 🙂 oraz wybrane potrawy. Dzieci czerpią ogromną radość z własnoręcznie przygotowanych smakołyków, próbują nowych smaków, warzyw i owoców, które zachęcają przyrządzane w takiej właśnie formie. Dzięki warsztatom kulinarnym dzieci nabywają umiejętność planowania i organizowania swoich działań, rozwijają swoją kreatywność, samodzielność, sprawność manualną, zapoznają się z zasadami savoir – vivre przy stole. Wspólne przyrządzanie posiłków staje się dla grupy okazją do wzmocnienia przyjaźni i umiejętności współdziałania.